![]() |
Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() Původní horkovod Dukovany–Brno |
Původní horkovod z jaderné elektrárny v Dukovanech do Brna je nedokončený projekt dálkového tepelného přivaděče, který měl překonat více než 40km vzdálenost mezi elektrárnou a městem Brnem. HistoriePůvodní plány na dálkové zásobování Brna teplem z jaderné elektrárny v Dukovanech pocházejí již ze 70. let 20. století a byly organickou součástí úvah o výstavbě jaderné elektrárny jako takové (elektrárna se začala stavět v roce 1978 na základě smlouvy se Sovětským svazem z roku 1970). Bezprostředně po dokončení a postupném spuštění elektrárny do provozu v létech 1985 až 1987 začaly projekční práce na přípravě horkovodu, který by spojil elektrárnu s městem Brnem a umožnil tak efektivně využít odpadní teplo z výroby elektrické energie pro vytápění budov ve městě. Výsledkem se stala předprojektová příprava a částečně i projektová dokumentace z let 1988 a 1989, na základě které byla v roce 1990 skutečně započata stavba horkovodu. První částí předpokládané stavby spočívala ve vyražení trojice tunelů, kterými měl horkovod podcházet kopce Bučín u Tetčic, a již na území Brna Holednou u Bystrce a Komínský vrch u Komína. Tudy by horkovod dospěl nejprve do Bosonoh a dále až do Králova Pole, kde měl být na dvou místech napojen na městský systém centrálního zásobování teplem (horkovodní a parovodní síť v Brně). Práce na ražbě Komínského a Bystrckého tunelu skutečně v roce 1990 započaly a severnější Komínský tunel byl o rok později úsopěšně dokončen. K dokončení Bystrckého tunelu ovšem již nedošlo a ražba se po cca 90 metrech od jihu zastavila a dodnes končí čelbou. Předmětná investice byla v důsledku politických změn v roce 1991 zastavena a stavba horkovodu se na dalších více než 30 let posunula do stavu střídavě zvažované a zase odkládané investice do budoucnosti. Od roku 1991 došlo k několika obnovením úvah o výstavbě, doplněných aktualizacemi původní studie a dokumentace z roku 1988. Na toto téma lze nalézt několik více či méně akdemických prací a vyjádření politiků, z nichž zatím nejvážnější je aktivita města Brna z jara 2022. Mimo jiné pod vlivem zdražení energií v důsledku eskalace Rusko-ukrajinské války zahájilo město obnovení jednání se společností ČEZ a obcemi na trase horkovodu o jeho výstavbě a rozběhla se dokonce příprava výkupu pozemků a přepracování/dopracování původního projektu.
PopisPředprojektová dokumentace z roku 1988 počítala s horkovodem skládajícím se ze dvou ocelových rour o průměru 1200 mm (DN 1200), opatřených vnější tepelnou izolací a vedených nad úrovní země, případně skrze město v tunelech, které by umožňovaly snadnou kontrolu a opravy vedení (ve srovnání s uložením do země). Teplota upravené vody měla být 156 °C na výstupu z elektrárny a 65 °C na opětovném vstupu, jmenovitý tlak potrubí 2,5 MPa (PN 25). Celková délka horkovodu by představovala 40,8 km do výměníkové stanice v Bosonohách a dalších 15,6 km trasa přes Komínský a Bystrcký tunelu do Králova Pole, variantně pak až na Lesnou, plus drobná napojení na stávající brněnskou síť zásobování teplem. Celkový přenášený výkon byl podle aktualizace z roku 1994 předpokládán ve výši 840 MWt, z toho 627 MWt ve výměníkové stanici v Bosonohách. Celkový objem dodávaného tepla byl plánován na 10272 TJ/rok. Zdroje
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 4. 12. 2022 byl naposledy upraven dne 6. 12. 2022 a zobrazen celkem 20576×, naposledy dne 8. 10. 2025 v 19:26.
|